به نام خدا

شاید شما هم در اخبار و یا روزنامه ها این نوع خبرها را شنیده باشید، ساخت هتل 7 طبقه در چین در مدت 5 روز، و یا ساختن یک ساختمان ده طبقه در یک ماه و از این دست گزارشها. با مراجعه به شبکه های اجتماعی نیز می توان به صورت تصویری، پیشرفت این پروژه ها را مشاهده کرد. در این کشور ها، با استخدام مهندس عمران با تجربه در کارخانجات ساخت قطعات پیش ساخته، با تکیه بر کنترل پروژه، و همچنین کمتر کردن مراحل اداری اخذ مجوز ساخت، زمان ساخت را به کمتریم زمان ممکن می رسانند. ساختن چنین ساختمانهایی در ایران  در بهترین حالت بیش از 2 سال زمان می برد وبا توجه به نرخ بهره بالای 20 درصد درسال، این زمان باعث خواب طولانی سرمایه شده و بیش از 40 درصد به هزینه های ساخت اضافه می کند. اما چگونه می توان این زمان و هزینه را کاهش داد دو راه حل وجود دارد.

کاهش هزینه های ساخت سازه با استخدام مهندس عمران، مهندس معمار و مهندس صنایع

1- کاهش مراحل وقت گیر اداری گرفتنهای مجوز کار  از طریق تمرکز در یک مرجع (در حال حاظر برای گرفتن مجوز شروع و پایان ساختمان نیاز به گذشتن از دهها سازمان دولتی نظیر شهرداری، دارایی، استخدام مهندس عمران درنظام مهندسی (طراح –ناظر-مجری)، اداره آب-برق-مخابرات، بانک، تامین اجتماعی، سازمان پارکها، اداره استاندارد، آتش نشانی و … است که هرکدام از آنها نیز ضمن تلف کردن پول بسیار از سازنده مسکن (این پول را خریدار نهایی می پردازد)، از طریق غیر مستقیم با طولانی کردن روند ساخت، نقش مهمی را نیز در بالا بردن زمان پروژه و هزینه دارند. در بسیاری از کشورها ی پیشرفته تمام این امور در یک مرجع که شهرداری است انجام می شود.

2- یکی  دیگر از مراحل کوتاه کردن زمان ساخت پروژه ها از طریق تولید انبوه ساختمانها در کارخانه و مونتاژ آنها در محل است. در حقیقت چیزی که شما در شبکه های اجتماعی در مورد ساختن هتل در چین در مدت 5 روز می بینید در اصل زمان مونتاژ هتل در محل است و این ساختمان قبلا در کارخانه ساخته شده وبه محل حمل می گردد. اما این کار چگونه ممکن است.

روش تولید انبوه توسط هنری فورد در مورد خودرو سازی در آمریکا به کار گرفته شد. یک خودرو از هزاران قطعه ساخته شده و هنری فورد دریافت که می توان با سری سازی قطعات در کارخانه زمان تولید و هزینه را کاهش داد. این روش تولید انبوه در بسیاری از کشورها در مورد مسکن نیز اجراشده است. با این کار فرد سازنده مسکن نیازی به استخدام مهندس معمار ، لوله کش، مهندس برق، تایید نقشه و غیره ندارد. این کار توسط کارخانه وبرای یک مدل ساختمانی که مشتری انتخاب می کند انجام شده وبرای آن مدل ساختمان type test اخذ شده است وهزینه های آن برای ساختمانهای بعدی رایگان است. سپس ساختمان در قطعات بزرگ مطابق نقشه های اجرایی در محل کارخانه ساخته می شود وتاسیسات ساختمانی مربوط به هر بلوک در جای مناسب آن بلوک تعبیه می شود .

با استخدام مهندس صنایع و به کارگیری اصول درست مدیریت پروژه و انبارداری در کارخانه می توان زمان ساخت قطعات را کوتاه کرد و بدلیل اینکه ساخت قطعات در کارخانه انجام می گیرد می توان بسیاری از عملیات ساخت را که در روش سنتی توسط کارگر و با دست صورت می گیرد به صورت مکانیزه  و در سه شیفت کاری انجام داد. بدین ترتیب زمان اجرای عملیات را کوتاه نمود و میزان خواب سرمایه و متریال را به حداقل کاهش داد و سپس قطعات همگی به محل پروژه حمل شده و به سرعت در آنجا مونتاژ می شود.

با توجه به افزایش سرسام آور قیمت مسکن در کشور ما چاره ای جز مکانیزه کردن و تولید انبوه مسکن برای کاهش قیمت ساخت و یکپارچه کردن مجوزها فقط در یک سازمان (شهرداریها) و حذف قیمت زمین (نظیر آنچه در مسکن مهر توسلط دولت انجام شد) نیست. در غیر این صورت مسکن در سالهای آینده به یک ابر چالش برای کشور ما تبدیل خواهد شد.

منبع:

https://vatanjob.com/minimizing-the-construction-cost/

دوشنبه 20 اسفند 1397
بؤلوملر :