چاغداش تاریخ

چرا شرکت‌های فناوری به استخدام اقتصاددانان روی آورده‌اند

0 گؤروش
یازار:‌

س 
مدتی پیش , رئیس عملیات یکی شرکت‌های چندمیلیارددلاری در جلسه‌ای غیر قانونی با مایکل لوکا , استادیار مدیر کسب‌وکار دانشکده‌ی بازرگانی کالج هاروارد , از برنامه‌ی زودهنگام خویش برای استخدام تیمی از اقتصاددانان کلام کرده بود . در قبل هم , این مدیریت تجربه‌ی همیاری با کارشناسان اقتصادی را داشت و از نتیجه ها کسب‌شده زیاد راضی به‌نظر می سید . سؤال‌های وی از لوکا این بود : «چگونه می‌توان از علم و مهارت اقتصاددانان در بخش‌های بیشتری از کسب‌وکار به کار گیری کرد؟» «اگر کمپانی بخواهد تیمی از اقتصاددانان با مرتبه‌ی عملی دکتری استخدام نماید , چه‌طور بایستی دست‌به‌کار شود؟» 

این جریان را به‌عنوان مثالی از دنیای حقیقی وواقعی به‌یاد داشته باشیم . به‌نظر میرسد تعداد اقتصاددانان مشغول‌به‌کار در بخش فناوری رو‌به‌افزایش است . به‌همین‌ترتیب , شرکت‌های فناوری نیز پیرو مشاورانی میباشند که در استخدام اقتصاددانان آنان‌را امداد نمایند . برای مثال , کمپانی آمازون بی‌سروصدا بیشتراز ۱۵۰ دکتری اقتصاد استخدام کرده که در میان آنان نیز استادان دانشگاهی چشم میگردد و نیز کارشناسان تازه‌کار . هرمورد از این متخصص ها روی مشکلات خاصی در سراسر کمپانی عمل مینمایند . پروژه‌های مختص اقتصاددانان , نسبتاً همه‌ی زمینه‌ها را پوشش میدهد ; از انتخاب‌های پباده سازی گرفته تا برآورد تقاضای تولیدها آمازون . 

با تمام این‌ها , آمازون , صرفا شرکتی نیست که در استخدام دکتری‌های اقتصاد خط مش مهاجم در پیش‌ گرفته است . از مدت‌ها پیش , شرکت‌های مطرح فناوری در سطح های متعدد , از گوگل و مایکروسافت و فیسبوک تا اوبر و Airbnb , تیم‌های قدرتمندی متشکل از اقتصاددانان پررنگ در اختیار گرفته‌اند و چه بسا شرکت‌های دیگر هم با گروهای کوچک‌تر کارشناسان اقتصادی همیاری میکنند . 
مایکل لوکا و بقیه محققین دانش گاه هاروارد , با انگیزه امداد به تشکیل اجتماعات اقتصاددانان فناوری ( آکادمیک و کاربردی ) , مطالعات متعددی درزمینه‌ی مساله شرکت‌های تکنولوژی انجام داده‌اند . آن ها نتیجه ها پژوهش ها خویش را در قالب مقاله در نشریه‌ی Economic Perspectives منتشر کرده‌اند . درین مقاله , اقدامات اقتصاددانان در بخش فناوری و هم شیوه های مرتبط‌سازی مجموعه‌ابزارهای اقتصاددانان با بخش فناوری بررسی‌ شده‌است . مقاله‌ی مذکور نشان می دهد استخدام چه نقشی در شرکت ها ایفا می نماید

آردینی اوخو
یکشنبه 26 اسفند 1397
بؤلوملر :

نقش رزومه خوب در بالا بردن شانس استخدام

0 گؤروش
یازار:‌

حتما شما به هنگام استخدام، واژه رزومه کاری را شنیده اید و یا تا کنون نسبت به تهیه رزومه کاری برای خود اقدام کرده اید. رزومه، برگه معرفی نامه ای است که هر فرد، درباره قابلیتها و تواناییهای کاری و میزان تحصیلات و سوابق خود تهیه و به دیگران ارائه می نماید. هدف از ساخت رزومه استخدامی در مرحله اول، دعوت شما به مصاحبه کاری است. در جلسه مصاحبه است که دیگران می توانند درباره توانایی شما قضاوت نمایند. بنابراین مهمترین کاربرد رزومه، انتخاب شما از بین تعداد زیادی داوطلب برای مصاحبه استخدامی است. بنابراین بسیار مهم است که هر فردی، نهایت دقت را در ساخت رزومه خوب برای خود به کار برد. اما برای ساخت یک رزومه کاری خوب بایستی موارد زیر را رعایت نماییم.

نقش رزومه خوب در بالا بردن شانس انتخاب رزومه توسط کارفرما

1- یک رزومه کاری بایستی مختصر و مفید باشد تا شخص بررسی کننده، به راحتی بتواند آن را مطالعه نماید و ضمنا در مورد شما ایجاد کنجکاوی نماید تا به مرحله بعد، یعنی دعوت به مصاحبه کاری راه یابید. رزومه کتاب سرگذشت و زندگی نامه نیست. بنابراین بایستی در یک یا حداکثر دو صفحه خلاصه گردد.

2- در قسمت اول رزومه بایستی مشخصات فردی، آدرس، شماره همراه، آخرین مدرک تحصیلی مثلا فوق لیسانس برق و سنوات کاری ذکر شود مثلا به نمونه زیر برای استخدام مهندس برق توجه نمایید.

نام:احمد        نام خانوادگی :محمدی         تاریخ تولد :1360       آخرین مدرک تحصیلی:کارشناسی ارشد برق قدرت

سابقه کار :10 سال          آدرس :تهران خیابان…………..                    تلفن تماس :0912

ذکر اطلاعات بیشتر مانند شماره ملی، نام پدر و …. بی مورد است.

3- متاسفانه قضاوت عملکرد افراد از روی عکس در کشور ما رایج است. بنابراین اگر کارفرما رزومه عکسدار از شما نخواسته بود، نیازی به قرار دادن عکس در رزومه نیست.

4- در قسمت دوم بایستی سوابق تحصیلی شما از آخرین مدرک تحصیلی به اختصار نوشته شود. اگر در زمان تحصیل، پروژه مهمی انجام داده اید و یا تالیفات یا مقالات خاصی را ارائه داده اید حتما در قسمت توضیحات درباره آن به اختصار شرح دهید.

5- در قسمت سوم، سوابق کاری شما ذکر میشود. توجه داشته باشید، برای هر آگهی شغلی، رزومه خاص آن شغل ساخته شود تا بتوان براساس نیاز کارفرما، روی قسمتهای مهم تاکید کرد. مثلا اگر در آگهی، استخدام مهندس عمران برای سرپرستی کارگاه با حداقل 5 سال سابقه ذکر شده بود، بهتراست در رزومه شما، در قسمت سوابق کاری، روی تواناییهای مدیریتی و سرپرستی تمرکز شود.

به عنوان مثال، اگر استخدام مهندس مکانیک جهت دفتر فنی بود، باید در قسمت سوابق کاری، بر روی تواناییهای شما برای محاسبه و برنامه ریزی و محاسبه احجام کار، رسیدگی به صورت وضعیت، شرایط پیمان، لایحه تاخیرات و … تاکید نمود. توجه داشته باشید که یک کارفرما، پس از درج آگهی استخدام، صدها رزومه کاری دریافت می کند که در شرایط عادی حتی 20 درصد آنها را نیز نمی تواند باز کند. بنابراین اگر شما برای مصاحبه شغلی، آگهی خاصی دعوت نشدید نا امید نشده و برای سایر مشاغل رزومه خود را ارسال کنید .

6-اگر توانایی خاصی در انجام کار دارید یا دوره های آموزشی را طی کرده اید، حتما در رزومه خود آن را ذکر کنید. ذکر نرم افزازهای کاربردی که در زمینه رشته تحصیلی و کاری خود آن را فرا گرفته اید به شما در زمینه استخدام کمک زیادی می کند.

7- به خاطر داشته باشید که تواناییهای شما در طول زمان افزایش می یابد. بنابراین حتما رزومه های خود را به روز نمایید.

8-شما می توانید با توجه به متن هر آگهی، قسمتهایی از سوابق و فعالیتهایی را که در آن مهارت دارید و با مشخصات درخواست شده کارفرما مطابقت دارد، را برجسته سازی نمایید. اما هرگز در رزومه خود، دروغ نگویید

9-بعضی از ویژگی های بارز اخلاقی خود، که فکر می کنید در روند انجام کار مفید است را ذکر کنید. مثل توانایی کار گروهی، پیگیری انجام کار و ….

فرآیند کاریابی فرآیند گاها زمان بری است پس خسته نشده و با صبر و حوصله برای اینکار اقدام نمایید و مطمئن باشید شغل مورد نظر خود را پیدا خواهید کرد.

منبع:

آردینی اوخو
شنبه 25 اسفند 1397
بؤلوملر :

فرهنگ کارآفرینی

0 گؤروش
یازار:‌

در سازمان کارآفرین منابع برای اجرای ایده ها راحت تر تخصیص می یابد. در سازمان کارآفرین، کیفیت در همه ابعاد نهادینه شده است. در این سازمان خودانتخابی وجود دارد و کارآفرینان منتظر دستورات از بالا نیستند، سرپرستان نیز منابع و موعد را در اختیارشان می گذارند. مثلاً در جنرال موتورز کارکنان اجازه دارند تا 15% وقت خود را صرف پروژه های برگزیده کنند. به راستی خودشان پیشه را آغاز می کنند اما پیشه واگذار نمی شود و فرد از ابتدا لغایت انتها در تیم پروژه باقی می ماند. در چنین سازمانی انجام دهنده تصمیم می گیرد چرا که وقتی لایه های سازمانی زیاد باشد سرعت تصمیم گیری پایین می آید.

کارآفرینی سازمانی: فرایندی است که در آن محصولات یا فرایند های نوآوری شده از طریق برپایی دانش ایجاد اشتغال در یک سازمان، به ظهـور می رسند. کارآفرینی سازمانی از منابـع و حمـایت سازمان برخـوردار است. ابتکار می تواند در گویه محصولات جدید، فرایندهای سازمانی و روش های مدیریتی باشد. در سازمان کارآفرین کل کارآفرینند و مدیر کارآفرین در راس قرار دارد.

کارآفرین سازمانی: کسی که تحت پشتیبانی یک سازمان، محصولات، فعالیتها و فناوری جدید را کشف و به سهم داری می رساند.

10- نزاکت کارآفرینی

کارآفرینی به نزاکت خاصی نیاز دارد. کسان تمایل و توانایی کمی در این مقوله دارند. همچنین کسان در مقابل تغییر پایداری می کنند (رفتار سازمانی). به همین انگیزه و با توجه به اهمیت ایجاد اشتغال در اقتصاد های مدرن (شرکت های حقیر و متوسط) دولت ها درصدد تعلیم های لازم برمی آیند. موفق ترین کشور در این زمینه امریکا است. بدبختانه شوربختانه در مملکت ما روحیه "کارمندی و رئیس- مرئوس"وجود دارد تا کارآفرینی و ریسک پذیری. فرهنگ را باید گردآور ای از باورها،آیین ها، فکر ها،آداب و رسوم و ارزشهای حاکم بر جامعه دانست. فرهنگ در سطح جامعه و گروه و در تعامل میانی آن ها معنا می یابد و طریق برقراری پیوستگی بین افراد را ذکر می کند. دانش نظامی فکری است که در رفتار افراد نمود پیدا می کند. در نگرشی کلی «فرهنگ روش زندگی» است از این رو ادب در حال دگرگونی است.

آردینی اوخو
شنبه 25 اسفند 1397
بؤلوملر :

معایب کار در یک شرکت بزرگ

0 گؤروش
یازار:‌

س 
عدم وجود تمدن فعالیت تیمی در کل اداره : اگرچه فرهنگ وتمدن عمل تیمی بصورت بدون واسطه به مقدار اداره ربط ندارد البته بصورت معمول در بیشتر مورد ها ساختار گسترده و بزرگ سبب می شود تا این عمل تیمی تنها به واحد خودتان محدود شود . در حالی که در سازمان‌های کوچک‌تر کل گروه رابطه بهتری با نیز دارا هستند و نظیر یک تن واحد کار می نمایند . 

تعلق مضاعف : استخدام شدن در نهادهای بزرگ و سود مندی از مزایای آن احتمال دارد شمارا هر روز متعلق و متعلق خیس نماید و جدا شدن را سخت‌تر و سخت‌تر . این زمینه وقتی یقه شما‌را می گیرد که سازه به هر عاملی زمان ترک اداره فرا رسیده باشد . از آن جایی که تعداد این سازمان‌های بزرگ کم است در خیلی موردها اتفاقا مورد جایگزین فعالیت در موسسه ها کوچکتر با موقعیت دشوارتر است . پس در‌صورتی‌که قرار است در موسسات بزرگ عمل نمائید می بایست برنامه مشخصی داشته باشید و برای این روز ها هم خویش را مهیا فرمایید . 

در غایت می بایست بدین نکته اعتنا داشت که چیزهای مهم‌تری نیز از نام اداره موجود است . به شخصه یقین دارم برای کسانی که در سال‌های نخستین اشتغال می باشند , مهم‌ترین زمینه این است که با چه فردی فعالیت می نمایند تا این که کجا عمل می‌نمایند . در صورتی‌که قیم و رئیس شما یک منتور و مربی حقیقی و واقعی باشد , میتواند مسیر پرورش و یادگیری شما‌را تسهیل نماید و به شما یاری دهد تا در حین کوتاه‌تری بتوانید برنامه‌ریزی دقیق‌تر و در عین هم اکنون صحیح تری برای مسیر شغلی پیش روی خویش داشته باشید . پ 

به شخصه توصیه می کنم روی شغل‌هایی با پتانسیل پرورش بالا که بیشترین مطابقت و همخوانی را متشخص و عشق شما دارااست , تمرکز فرمایید و همت فرمائید انتخاب‌های شما به سمت اهداف‌تان باشد و از این شاخه به آن شاخه پرش خودداری کنید . مطمئن باشید که‌این مسایل

آردینی اوخو
چهارشنبه 22 اسفند 1397
بؤلوملر :

چگونه می توان هزینه ساخت مسکن را در ایران کاهش داد

0 گؤروش
یازار:‌

به نام خدا

شاید شما هم در اخبار و یا روزنامه ها این نوع خبرها را شنیده باشید، ساخت هتل 7 طبقه در چین در مدت 5 روز، و یا ساختن یک ساختمان ده طبقه در یک ماه و از این دست گزارشها. با مراجعه به شبکه های اجتماعی نیز می توان به صورت تصویری، پیشرفت این پروژه ها را مشاهده کرد. در این کشور ها، با استخدام مهندس عمران با تجربه در کارخانجات ساخت قطعات پیش ساخته، با تکیه بر کنترل پروژه، و همچنین کمتر کردن مراحل اداری اخذ مجوز ساخت، زمان ساخت را به کمتریم زمان ممکن می رسانند. ساختن چنین ساختمانهایی در ایران  در بهترین حالت بیش از 2 سال زمان می برد وبا توجه به نرخ بهره بالای 20 درصد درسال، این زمان باعث خواب طولانی سرمایه شده و بیش از 40 درصد به هزینه های ساخت اضافه می کند. اما چگونه می توان این زمان و هزینه را کاهش داد دو راه حل وجود دارد.

کاهش هزینه های ساخت سازه با استخدام مهندس عمران، مهندس معمار و مهندس صنایع

1- کاهش مراحل وقت گیر اداری گرفتنهای مجوز کار  از طریق تمرکز در یک مرجع (در حال حاظر برای گرفتن مجوز شروع و پایان ساختمان نیاز به گذشتن از دهها سازمان دولتی نظیر شهرداری، دارایی، استخدام مهندس عمران درنظام مهندسی (طراح –ناظر-مجری)، اداره آب-برق-مخابرات، بانک، تامین اجتماعی، سازمان پارکها، اداره استاندارد، آتش نشانی و … است که هرکدام از آنها نیز ضمن تلف کردن پول بسیار از سازنده مسکن (این پول را خریدار نهایی می پردازد)، از طریق غیر مستقیم با طولانی کردن روند ساخت، نقش مهمی را نیز در بالا بردن زمان پروژه و هزینه دارند. در بسیاری از کشورها ی پیشرفته تمام این امور در یک مرجع که شهرداری است انجام می شود.

2- یکی  دیگر از مراحل کوتاه کردن زمان ساخت پروژه ها از طریق تولید انبوه ساختمانها در کارخانه و مونتاژ آنها در محل است. در حقیقت چیزی که شما در شبکه های اجتماعی در مورد ساختن هتل در چین در مدت 5 روز می بینید در اصل زمان مونتاژ هتل در محل است و این ساختمان قبلا در کارخانه ساخته شده وبه محل حمل می گردد. اما این کار چگونه ممکن است.

روش تولید انبوه توسط هنری فورد در مورد خودرو سازی در آمریکا به کار گرفته شد. یک خودرو از هزاران قطعه ساخته شده و هنری فورد دریافت که می توان با سری سازی قطعات در کارخانه زمان تولید و هزینه را کاهش داد. این روش تولید انبوه در بسیاری از کشورها در مورد مسکن نیز اجراشده است. با این کار فرد سازنده مسکن نیازی به استخدام مهندس معمار ، لوله کش، مهندس برق، تایید نقشه و غیره ندارد. این کار توسط کارخانه وبرای یک مدل ساختمانی که مشتری انتخاب می کند انجام شده وبرای آن مدل ساختمان type test اخذ شده است وهزینه های آن برای ساختمانهای بعدی رایگان است. سپس ساختمان در قطعات بزرگ مطابق نقشه های اجرایی در محل کارخانه ساخته می شود وتاسیسات ساختمانی مربوط به هر بلوک در جای مناسب آن بلوک تعبیه می شود .

با استخدام مهندس صنایع و به کارگیری اصول درست مدیریت پروژه و انبارداری در کارخانه می توان زمان ساخت قطعات را کوتاه کرد و بدلیل اینکه ساخت قطعات در کارخانه انجام می گیرد می توان بسیاری از عملیات ساخت را که در روش سنتی توسط کارگر و با دست صورت می گیرد به صورت مکانیزه  و در سه شیفت کاری انجام داد. بدین ترتیب زمان اجرای عملیات را کوتاه نمود و میزان خواب سرمایه و متریال را به حداقل کاهش داد و سپس قطعات همگی به محل پروژه حمل شده و به سرعت در آنجا مونتاژ می شود.

با توجه به افزایش سرسام آور قیمت مسکن در کشور ما چاره ای جز مکانیزه کردن و تولید انبوه مسکن برای کاهش قیمت ساخت و یکپارچه کردن مجوزها فقط در یک سازمان (شهرداریها) و حذف قیمت زمین (نظیر آنچه در مسکن مهر توسلط دولت انجام شد) نیست. در غیر این صورت مسکن در سالهای آینده به یک ابر چالش برای کشور ما تبدیل خواهد شد.

منبع:

https://vatanjob.com/minimizing-the-construction-cost/

آردینی اوخو
دوشنبه 20 اسفند 1397
بؤلوملر :

نان سخت کارمندی در ایران

0 گؤروش
یازار:‌

س 
در پیشین پرسنل امنیت شغلی داشته و در دفتر خویش از احترام خاصی برخوردار بودند , چه بسا در شرایطی که کارمندی در خانواده خلل مالی یا این که روحی داشت , مدیرش درتوان توان نقص‌ او‌را حل می کرد البته امروزه مدیران دیگر به اندیشه مشکلات پرسنل نیستند و تنها می خواهند که کارشان روش بیفتد . » 

احتمال دارد در دید اولیه شغل کارمندی و پشت میز نشینی یه خرده شیک به حیث رسد , ولی این شغل بیشتر مشابه شغلی است که از داخل کارکنان را می سوزاند و از خارج مردمان را , ‌ چرا‌که دیگر خیر از انصاف حرفه ای خبری است و خیر دیگر کارکنان از منزلت خیر و خوبی برخوردارند . 


همواره کارکنان می بایست بیشترین فعالیت را انجام دهند و کمترین سود را ببرند , این ضابطه نانوشته کارمندی است که از ازل تا ابد موجود است , به این دلیل که کارکنان مدام بدون چاره بوده اند بجهت اخذ حقوق و دستمزد اندک و به تبع آن گذران معاش اکثری از مساله را تحمل نمایند , البته دم نزنند . در سال‌های اخیر بعضا از نوسانات اقتصادی مزید بر علت شده تا معاش کارمندی مشقت بار خیس شود . حقیقت این است که در دولت گذشته در مواقعی شاهد تورم ۴۰ درصدی بودیم , البته مقابل حقوق‌ها ۴۰ درصد پرورش نکرد و این مسائل سبب کاهش توان خرید حقوق و دستمزد بگیران اعم از پرسنل شد . اگر‌چه در دولت نو عملکرد شده رخنه‌ در میان درآمد و هزینه لبریز شود , ولی کماکان راه و روش متعددی برای جبران کسری حقوق و دستمزد کارکنان باقی مانده است . 


دستمزد کارمندی کفاف معاش را نمی‌دهد 

هر دو گلایه مند میباشند از این که ۳۰ سال تمام همیشه با کد خدا رجوع های گوناگون رمز و فعالیت داشته اند و پس از این همگی سال استهلاک هنوز حقوق و دستمزد معوقه شان بعداز یکسال بازنشستگی پرداخت نشده است . زن و شوهری را می گویم که کارمند بوده‌اند . پروین قسمتی پور بعد از ۳۰ سال و شش ماه سرویس اکنون بازنشسته شده‌است . وی

آردینی اوخو
یکشنبه 19 اسفند 1397
بؤلوملر :

بیکاران ایرانی بدترین وضعیت بیکاری را دارند

0 گؤروش
یازار:‌

سید نعمت الله میرفلاح نصیری در رای زنی با مهر با تشریح گونه های بیکاری از جمله اشتغال ناقص , اشتغال ناقص وقتی و اشتغال ناکافی بیان کرد : نکته‌ای که مغفول باقی‌مانده و اکثر وقت ها به آن دقت نمیشود , این است که بر پایه ی تعریف اشتغال , بدون شغل به شخصی گفته می‌گردد که در هفته مبداء مورد آمار چه بسا یک ساعت نیز نتوانسته کاری انجام دهد . این جور بیکاری بدترین شرایط بیکاری است . 

بر این پایه با اعتنا به این‌که آمار شاغل ها و بیکاران میهن ما هم مبنی بر همین تعریف جهانی , مورد سنجش و پایش قرار میگیرد , می توان اعلام‌کرد که بیکاران ما هم بخشی از بدترین گونه های بیکاران می‌باشند به دلیل آنکه چه بسا یکساعت در هفته نتوانسته اند درگیر بکار باشند . 

میرفلاح نصیری بابیان این که نرخ بیکاری به تنهایی شاخص خیر برای تجزیه و بررسی ها و آنچه در بازار عمل می‌گذرد , نیست و نمی‌تواند بیان کنده تمام واقعیتهای بازار فعالیت باشد بیان کرد : برخی از کارشناسان نرخ بیکاری را شاخص ضعیفی برای دستیابی به آشنایی توانمند از بازار عمل می دانند . درحال حاضر می بایست رویت کرد در صورت درست بودن چنین دیدگاهی , چه شاخص‌هایی شایسته ترین سنجه برای بازار فعالیت است . براین اساس به لحاظ می رسد سنجه‌هایی نظیر تعداد ریزش اشتغال , فرصت‌های شغلی نو , آمار ترک شغل‌ها , آمار اشتغال ناقص و اشتغال تازه , از شایسته ترین سنجه‌های بازار عمل میباشند . 

مدیریت راس آمار و داده ها راهبردی وزارت تعاون , عمل و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد : در شانزدهمین کنفرانس بین‌المللی آمارشناسان فعالیت در سال ۱۹۹۸ , قطعنامه مربوط به اندازه‌گیری «اشتغال ناقص» و «وضعیت اشتغال ناکافی» ثبت شد و دستورالعمل‌هایی هم در رابطه با گونه های «اشتغال ناقص» ارائه شد . 

نصیری خاطر نشان نمود : مطابق تصمیمات آمار شناسان فعالیت اداره بین‌المللی ‌کار , موقعیت غیر مناسب فعالیت توصیف‌گر آن است که در دفتر کار از توانایی‌های این گونه اشخاص کاسته میشود . 

او با اشاره به ویژگی‌های اشخاص دارنده اشتغال ناقص اعلام‌کرد : گروهی از اشخاص مشغول به کار , به طور پاره وقت شغل دارند

آردینی اوخو
شنبه 18 اسفند 1397
بؤلوملر :